Peuters en Kleuters (2-4 jaar)

In deze leeftijdsfase leren kinderen spelenderwijs in korte tijd erg veel. Het aanleren van motorische vaardigheden, contact maken met andere kinderen en inzetten van taal zijn belangrijke ontwikkelingen in deze fase. 

Vanaf deze leeftijd kan er dan soms een andere, vertraagde of afwijkende ontwikkeling ontstaan, omdat de eisen t.a.v. de motorische vaardigheden en zintuiglijke prikkelverwerking worden verhoogd. 

Voorbeelden van problemen in deze leeftijdsfase kunnen zijn: 

  • Motorische ontwikkelingsachterstand
  • opvallende, onhandige motoriek (struikelen, vallen, stoten, houterig bewegen)
  • opvallend en/ of afwijkend looppatroon (tenen lopen, voeten naar binnen/ buiten)
  • orthopedische problemen
  • Zindelijkheidsproblemen
  • Ademhalingsproblemen
  • Sensorische Informatieverwerkingsproblemen ( angst voor bewegen, bewegingsonrust, druk gedrag)
  • Slaap, eet- en drink problemen