Sensorische Informatieverwerking (SI) draait om het waarnemen, het verwerken en het vervolgens kunnen gebruiken van zintuiglijke prikkels. Dit proces heb je nodig als voorwaarde om te komen tot leren, het goed uitvoeren van dagelijkse handelingen, het contact maken met anderen en daardoor kunnen deelnemen aan diverse activiteiten in verschillende (sociale) contexten.
Kinderen met problemen in de sensorische informatieverwerking hebben moeite met het verwerken, integreren en reageren op sensorische (zintuigelijke) informatie. Hierdoor hebben zij vaker moeite met het bedenken, plannen en in goede volgorde laten verlopen van dagelijkse handelingen. Ook het bijsturen van deze handelingen geeft vaak problemen, maar is van essentieel belang bij het uitvoeren van taken zoals aan- en uitkleden.
Andere problemen in het dagelijks leven die mogelijk samenhangen met verstoringen in het verwerken van sensorische informatie zijn slaapproblemen, problemen met het richten en volhouden van aandacht (concentratie), afwijkende motorische ontwikkeling, woede-uitbarstingen en problemen met afstemmen binnen sociale relaties.
Een afwijkende verwerking van sensorische prikkels, wordt dus verondersteld te leiden tot zowel problemen met praktische uitvoering van taken (de motoriek) als tot gedragsproblemen.
Voorbeelden van problemen in de sensorische informatieverwerking kunnen zijn:
- Motorische ontwikkelingsproblemen
- Slaap, eet en drink problemen
- Langdurig duim en/ of speen zuigen
- Onbegrepen gedrag (boosheid, angst, snel ruzie, extreem timide, veel en snel huilen)
- “Stemmingswisselingen” (snel variëren in verschillende emotionele ontladingen)
- Extreem rustige kinderen (angst voor bewegen)
- Extreem drukke kinderen (prikkel zoekend gedrag in bewegen en/ of aanraken)
- Moeite met concentratie, stil zitten
- Zindelijkheidsproblemen
- Moeite met harde geluiden (handen voor oren houden)
- Moeite met evenwicht en balans
- Moeite met 2- handig samenwerken